Slavnostní zahajovací koncert
Slavnostní otevření zrekonstruovaného Sněmovního sálu
Concentus Musicus Wien
rezidenční soubor 28. ročníku festivalu
Erich Höbarth / koncertní mistr
Tomáš Netopil / dirigent
Program:
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 „Eroica“
Harnoncourtovy moravské stopy
Koncert je věnován odkazu Nikolause Harnoncourta, který byl neúnavným hledačem spojitostí mezi Moravou a Vídní, osobně se zasadil o výzkum kroměřížské sbírky a pečlivě ji zkoumal v kontextu díla velkých skladatelů Mozarta, Haydna a Beethovena. Byl pionýrem nového vnímání staré hudby a svůj tehdy revoluční přístup interpretace uvedl do života založením vlastního orchestru Concentus Musicus Wien, rezidenčního souboru 28. ročníku festivalu. Je jen přirozené, že rakouský soubor staré hudby diriguje významný český dirigent Tomáš Netopil, hrdý rodák z Kroměříže, který zkoumá historicky poučenou interpretaci hudby Bendovy a Beethovenovy generace nejen jako dirigent, ale rovněž jako houslista a nově i doktor JAMU. Po mnoha desetiletích míjení, bádání a důkladného poznávání i prožívání se konečně začíná uzavírat kruh moderní a historické interpretační praxe…
Cena vstupenek: 1.200Kč (bez možnosti dalších slev)
ve spolupráci
Concentus Musicus Wien
rezidenční soubor 28. ročníku festivalu
Erich Höbarth / koncertní mistr
Tomáš Netopil / dirigent
Program:
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 „Eroica“
Harnoncourtovy moravské stopy
Koncert je věnován odkazu Nikolause Harnoncourta, který byl neúnavným hledačem spojitostí mezi Moravou a Vídní a pionýrem nového vnímání staré hudby. Svůj tehdy revoluční přístup interpretace uvedl do života založením vlastního orchestru Concentus Musicus Wien, rezidenčního souboru 28. ročníku festivalu. Je jen přirozené, že rakouský soubor staré hudby diriguje významný český dirigent Tomáš Netopil, který zkoumá historicky poučenou interpretaci hudby Beethovenovy generace nejen jako dirigent, ale rovněž jako houslista a nově i doktor JAMU. Po mnoha desetiletích míjení, bádání a důkladného poznávání i prožívání se konečně začíná uzavírat kruh moderní a historické interpretační praxe…
Ceny vstupenek: I. kategorie: 1.200Kč / 900Kč II. kategorie: 800Kč / 600Kč
ve spolupráci
Cappella Mariana
Vojtěch Semerád / tenor, umělecký vedoucí
Hana Blažíková, Barbora Kabátková / soprán
Daniela Čermáková / alt
Tomáš Lajtkep, Matúš Šimko / tenor
Martin Schicketanz / bas
Program:
Claudio Monteverdi: Non si levava ancor
Vincenzo Ruffo: Quest’e l’eccelsa / Misero me
Luca Marenzio: O Fortuna volubile e leggiera / Una pur chiederò
Orazio Vecchi: Hor che le piaggie / Un altra volta
Philippe Verdelot: Lasso che mal accorto
Giovanni de Macque: Tu ti lagni al mio pianto
Pomponio Nenna: Occhi miei che vedeste
Alfonso Fontanelli: Dovrò dunque morire
Giache de Wert: Cara la mia vita
Carlo Gesualdo da Venosa: Moro, lasso!
Philippus de Monte: Già fu chi m‘hebbe cara
Zrcadlo renesance
Na hudební pouť ze slunné Itálie na Moravu nás pozve prominentní vokální soubor Cappella Mariana. Umělecký vedoucí a v dnešním slova smyslu renesanční umělec Vojtěch Semerád sestavil program ze skvostných madrigalů, jejichž autoři buď byli Italové, nebo se v Itálii usadili, což byl případ de Monteho, de Werta i Verdelota. Působili všichni v podobné době a v podobném prostoru; skladby některých z nich záhy po svém vzniku doputovaly až do Kroměříže či na prostějovský zámek, a přinesly tak na Moravu odraz italského slunce a temperamentu.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Dionysos Now!
Tore Tom Denys / tenor, umělecký vedoucí
Filip Dámec, Mark Williams / kontratenor
Bernd Oliver Fröhlich, Jan Petryka, Julian Podger / tenor
Joachim Höchbauer / bas
Adriaan Lauwers / arciloutna
Program:
MUSICA NOVA / The Testament of Adriaen Willaert (1490-1562)
Hymnus ‘Mittit ad Virginem’
Le Forze d’Ercole – Pavane (Anonymous)
Liete e pensose (Petrarca sonnet 222)
Quest’anima gentil – Se si posasse (sonnet 31)
Io amai sempre – Ma chi pensò veder (sonnet 85)
Francesco Spinacino (fl. 1507): La Bernardina di Josquin
Quando nascesti Amor (text: Panfilo Sasso)
Onde tolse Amor – Da quali angeli (sonnet 220)
G. A. Terzo di Bergamo (1580-?): Canzon: Allez mi faut di Adriano
Passa la Nave – Pioggia di lagrima (sonnet 189)
Che fai alma? Che pensi? (sonnet 150)
A. Willaert – E. de Valderrábano (c1500- c1557): Pater Noster
Benedicta es celorum Regina
Missa ‘Mittit ad Virginem’ – Agnus Dei
Adriaen Willaert a jeho současníci
„Nikdy nepromarněte dobrou krizi!“, řekl prý Winston Churchill. Tuto radu si v době koncertního klidu vynuceného pandemií vzal k srdci vlámský tenorista Tore Tom Denys a ponořil se do studia partitur svého krajana, renesančního skladatele Adriana Willaerta. Uchvácen podmanivým hudebním světem děl Willaertových i skladeb jeho žáků a současníků rozhodl se o něj podělit s publikem v novém koncertním projektu Dionysos Now! Nechte se unést renesanční vokální polyfonií v podání vykajících zpěváků, tak dokonalá vlna se dlouho nebude opakovat…
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
Petr Kolař / varhany
Program
Johann Sebastian Bach: Koncert G dur podle A. Vivaldiho
Wolfgang Amadeus Mozart: Andante F dur, KV. 616
Jan Křtitel Kuchař: Fantasie in g
Anonym: Fuga a moll
Ludwig van Beethoven: Sonata quasi una Fantasia cis moll č. 14, op. 27 (1.věta, arr. P. Kolař)
Joseph Haydn: Flétnové hodiny, výběr
František Musil: Sonata solemnis
Brněnský katedrální varhaník a improvizátor Petr Kolař opustí své velké
romantické varhany a představí se v repertoáru, v němž nechybí něžné
Haydnovy Flétnové hodiny, kantabilní Mozartovo Andante, Kuchařovy sny plné
fantazie nebo Beethovenova slavná sonáta „quasi una fantasia“ oblečená do
varhanního kabátu. Tento koncert je zrcadlem sladkosti moravského a
vídeňského pojetí vybrané hudby, zároveň nabídne i virtuózní Bachovy
(Vivaldiho) a Musilovy kousky. Morava je zkrátka „melting pot“, v němž se
mísí všechny vlivy…
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
Erich Höbarth / housle
Barbara Maria Willi / cembalo
Program:
Antonio Bertali: Sonata in e / Chiacona in C
Bernardo Storace: Ciaccona in C pro sólové cembalo
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata in B
Anonym: Ciacona in D
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata representativa in A
Kroměřížské houslové sny
Erich Höbarth je koncertním mistrem nejen orchestru Concentus Musicus Wien, nýbrž také proslulého kvarteta Quatuor Mosaïques. S Barbarou Marií Willi spolupracoval již dříve a nastalo mezi nimi tak hluboké hudební spojení, že při zkouškách ani nebylo zapotřebí slov. Oba umělci nás zavedou do virtuózního světa houslových sonát kroměřížského archivu, v nichž kvákají žáby a struny se vznítí neobyčejnou rychlostí hry…
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci s městem Kyjov
Musica Figuralis
Marek Čermák / umělecký vedoucí
Lenka Cafourková /soprán
Monika Jägerová / alt
Matúš Šimko / tenor
Václav Karel Jeřábek / bas
Program:
Anton Neumann
Missa solemnis in C (cca 1753)
Te Deum in C
Anton Neumann – progresivní kapelník olomouckých biskupů
Že se v hudebních archivech stále skrývají skutečné hudební skvosty čekající na své novodobé objevení, ví každý hudebník. Málokterý z nich se však pustí do jejich oživování. Jedním z nejzapálenějších a nejúspěšnějších „hledačů pokladů“ v českých a moravských sbírkách je všestranný hudebník Marek Čermák. Společně se svým ansámblem Musica figuralis vrátil do koncertních sálů mj. také vynikající díla Antona Neumanna, olomouckého kapelníka a autora hudby tak dokonalé, že se po vyslechnutí jeho Slavnostní mše možná sami budete mít chuť pustit do bádání v některém z hudebních archivů.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Musica Figuralis
Marek Čermák / umělecký vedoucí
Lenka Cafourková /soprán
Monika Jägerová / alt
Matúš Šimko / tenor
Václav Karel Jeřábek / bas
Program:
Anton Neumann
Missa solemnis in C (cca 1753)
Te Deum in C
Anton Neumann – progresivní kapelník olomouckých biskupů
Že se v hudebních archivech stále skrývají skutečné hudební skvosty čekající na své novodobé objevení, ví každý hudebník. Málokterý z nich se však pustí do jejich oživování. Jedním z nejzapálenějších a nejúspěšnějších „hledačů pokladů“ v českých a moravských sbírkách je všestranný hudebník Marek Čermák. Společně se svým ansámblem Musica figuralis vrátil do koncertních sálů mj. také vynikající díla Antona Neumanna, olomouckého kapelníka a autora hudby tak dokonalé, že se po vyslechnutí jeho Slavnostní mše možná sami budete mít chuť pustit do bádání v některém z hudebních archivů.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Vojtěch Jakl / barokní housle
Kateřina Maňáková / teorba
Barbara Maria Willi / varhanní pozitiv
Program:
Heinrich Döbel: Sonata A dur (I.)
Giovanni Girolamo Kapsberger: Tocatta settima
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata VIII in A dur
Johann Heinrich Schmelzer: Suite D dur „La Galline“ (scordatura A, E, a, d)
Bellerofonte Castaldi: Un Bocconcino di Fantasía
Heinrich Döbel: Sonata e moll (II.)
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata III in F dur
Vídeňské houslové sny
Vojtěch Jakl a Kateřina Maňáková jsou nové hvězdy na nebi historické interpretace, které vystudovaly JAMU v Brně a úspěšně se vydaly do světa: Vojtěch na Schola Cantorum Basiliensis a Kateřina na Královskou konzervatoř v Den Haagu. Ve triu s Barbarou Marií Willi se vrhnou do dobrodružné jízdy napříč virtuózními a úžas budícími skladbami houslového nebe klenoucího se koncem 17. a začátkem 18. století nad Moravou a Vídní. Nemůže scházet zářivý impulz ze slunečné Itálie, která byla vzorem hudebního dění i v našich krajinách.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Mélanie Flores / cembalo
Program:
Johann Jacob Froberger: Toccata III / Suite en do
Alessandro Poglietti: Imitatione del med[esi]mo Uccello / Toccatina sopra la ribellione di Ungheria
Georg Muffat: Toccata Ottava
Johann Sebastian Bach: Cappriccio sopra la lontananza dell bratro dilettissimo / Lamento na odchod milovaného bratra BWV 992
Johann Georg Lickl: Sonate pour le Pianoforte à quatre mains (Sergio Flores j. h.)
Svoboda a osobitost
Charismatická mexická cembalistka Mélanie Flores, loňská finalistka prestižní soutěže Johann-Sebastian-Bach Wettbewerb v Lipsku, vystudovala slavnou akademii Schola Cantorum Basiliensis. V jejím programu sestaveném exkluzivně pro letošní festival poznáme, co všechno skladatelé z habsburské monarchie dokázali sdělit skrze zvuk cembala: Alessandra Pogliettiho, Itala působícího na vídeňském dvoře, navštívíme v jeho domě na Moravě a poslechneme si jeho hudební imitaci slavíka i portrét maďarské revoluce. Svobodomyslní muži byli i Froberger, kterého z vídeňského dvora vyhodili z neznámých důvodů, a Georg Muffat, který studoval u francouzských a italských konkurenčních hvězd své doby. Pozdraví nás mladý Bach zarmoucený z bratrova odchodu do ciziny. Devizami skladatelů, s nimiž se v tomto programu můžeme aspoň virtuálně setkat, jsou svoboda a osobitost!
V poslední skladbě programu společně s Mélanií za cembalo usedne jako host její bratr Sergio.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
Ve spolupráci
Mélanie Flores / cembalo
Program:
Johann Jacob Froberger: Toccata III / Suite en do
Alessandro Poglietti: Imitatione del med[esi]mo Uccello / Toccatina sopra la ribellione di Ungheria
Georg Muffat: Toccata Ottava
Johann Sebastian Bach: Cappriccio sopra la lontananza dell bratro dilettissimo / Lamento na odchod milovaného bratra BWV 992
Johann Georg Lickl: Sonate pour le Pianoforte à quatre mains (feat. Sergio Flores)
Svoboda a osobitost
Charismatická mexická cembalistka Mélanie Flores, loňská finalistka prestižní soutěže Johann-Sebastian-Bach Wettbewerb v Lipsku, vystudovala slavnou akademii Schola Cantorum Basiliensis. V jejím programu sestaveném exkluzivně pro letošní festival poznáme, co všechno skladatelé z habsburské monarchie dokázali sdělit skrze zvuk cembala: Alessandra Pogliettiho, Itala působícího na vídeňském dvoře, navštívíme v jeho domě na Moravě a poslechneme si jeho hudební imitaci slavíka i portrét maďarské revoluce. Svobodomyslní muži byli i Froberger, kterého z vídeňského dvora vyhodili z neznámých důvodů, a Georg Muffat, který studoval u francouzských a italských konkurenčních hvězd své doby. Pozdraví nás mladý Bach zarmoucený z bratrova odchodu do ciziny. Devizami skladatelů, s nimiž se v tomto programu můžeme aspoň virtuálně setkat, jsou svoboda a osobitost!
V poslední skladbě programu společně s Mélanií za cembalo usedne její bratr Sergio jako host.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Lednicko – valtický areál a Pálava
Hudba na kole
Patnáct hudebních zastávek s hudbou mnoha žárů od klasiky přes jazz až po lidovou hudbu v atraktivních místech Lednicko-valtického areálu a regionu Pálava. Cyklistickou trasu si lze vybrat podle koncertních destinací, hudebního žánru nebo fyzických schopností. Na každé zastávce se čtvrthodinové koncerty opakují osmkrát denně. Podrobný program a mapu stanovišť najdete v samostatné záložce nebo na vlastních stránkách tohoto oblíbeného festivalového projektu:
WWW.HUDBANAKOLE.CZ
B3 Ensemble
Vojtěch Jakl / housle
Michal Raitmajer / viola da gamba
Elias Conrad / teorba
Filip Hrubý / cembalo, varhanní pozitiv
Program:
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata IX a moll pro housle, violu da gamba a basso continuo
Anonym (Heinrich Ignaz Franz Biber?): Sonatina d moll pro violu da gamba a basso continuo
Ignazio Albertini: Sonata III h moll pro housle a basso continuo
Alessandro Poglietti: Sonata D dur pro housle, violu da gamba a basso continuo
Ignazio Albertini: Sonata II. F dur pro housle a basso continuo
Antonio Bertali: Sonata d moll pro housle, violu da gamba a basso continuo
Johann Kaspar Kerll: Ricercata in Cylindrum phonotacticum transferenda
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata VII G dur pro housle, violu da gamba a basso continuo
Anonym: “Contrapunct sopra la Baßigaylos d’Altr.” – Variace na chorál „Wie schön leuchtet der Morgenstern“
Moravia Suburbium Vindobonae
Program ansámblu založeného absolventy HF JAMU, nyní studenty a absolventy švýcarské Scholy Cantorum Basiliensis, se soustřeďuje na tvorbu vídeňského skladatele Ignazia Albertiniho, autora velmi experimentálního a intelektuálního stylu ladícího se Schmelzerovou a Biberovou tradicí, která se letos festivalem vine jako červená nit. Vzácností je Pogliettiho geniální triosonáta z Kroměřížského archivu i dvě Schmelzerovy sonáty pro housle, violu da gamba a basso continuo, v nichž vedou dialog diskantový a basový sólový nástroj. Nemůže chybět ani Antonio Bertali, který strávil profesní část života ve slavném houslovém trojúhelníku mezi Vídní, Kroměříží a Veronou a který byl svými současníky vnímán jako skladatel luxusního (divadelního) stylu „stylus luxurians“. Virtuózní tečkou za programem jsou anonymní variace na chorálové téma „Wie schön leuchtet der Morgenstern“ (Jak krásně září Jitřenka) z vídeňského archivu.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Kateřina Kněžíková / soprán
Barbara Maria Willi / kladívkový klavír
Program:
W. A. Mozart: Abendempfindung KV 523 / Der Zauberer, KV 472 / Das Veilchen, KV 476 / Als Luise die Briefe, KV 520
W. A. Mozart: Fantazie d moll pro klavír
Jan Václav Voříšek: Liebe, op.15 / Das Täubchen, op. 21, č. 3
Robert Schumann: Frauenliebe und Leben op. 42 (výběr)
Kinderszenen pro klavír op. 15 (Von fremden Ländern und Menschen – Kuriose Geschichten – Träumerei)
Franz Schubert: Gretchen am Spinrade, op. 2, D. 118 / Rastlose Liebe op.5, č.1, D.138
Dvě hvězdy hudebního nebe přinášejí program plný vášně, něhy, melancholie a… dobrých vyhlídek! Začíná návštěvou u zázračného dítěte Mozarta a jeho citlivou a dramatickou písňovou tvorbou, v níž prožijeme slasti a strasti lásky i poetické chvilky běžného dne. Objevné bude pak porovnání vídeňského velikána Franze Schuberta (který měl moravské předky) s jeho současníkem a kolegou Janem Hugem Václavem Voříškem, jehož písně jsou částečně uložené ve sbírce Moravského zemského muzea. Voříšek byl stejně jako Mozart zázračným dítětem, dokonce u Mozartových trávil studijní půlrok, než se definitivně usadil ve Vídni a v habsburské metropoli se stal spoluzakladatelem proslulého Společenství přátel hudby. Romantické písně této doby jsou zrcadlem vnitřních procesů a oba skladatelé, Schubert i Voříšek, vložili do symboliky zpěvu a do harmonií klavírního doprovodu veškeré podprahové psychologické souvislosti textů, které zhudebnili. V písních Roberta Schumanna pak se zadrženým dechem můžeme sledovat evoluci žánru daleko za hranice vytyčené Schubertem, směrem k naprosté samostatnosti a nepostradatelnosti obou protagonistů.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Tomáš Šelc / basbaryton
Barbara Maria Willi / kladívkový klavír
Program:
Ludwig van Beethoven: An die ferne Geliebte, op. 98 / In questa tomba oscura / L’amante impaziente
Jan Hugo Václav Voříšek: Die Abschiedsträne / An sie / Liebe
Franz Schubert: Du bist die Ruh / An die Musik / An den Mond / Die Forelle
Na hudbu!
Vídeň na návštěvě v Boskovicích! Basbarytonista Tomáš Šelc a klavíristka Barbara Maria Willi nás sametovým hlasem a romantickým klavírem zavedou do Beethovenovy, Voříškovy a Schubertovy Vídně. Uslyšíme soukromé rekviem, které si Josef František Lobkowitz objednal přímo u Beethovena při náhlé smrti milované manželky, uslyšíme také historicky první ekologickou píseň, v níž Schubert popisuje rybaření z nezvyklé perspektivy. Setkáme se i se zázračným skladatelem Voříškem, jedním ze zakladatelů společnosti přátel hudby ve Vídni a hlavně geniálním skladatelem písní o lásce…
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
Benjamin Alard / cembalo
Program:
Johann Sebastian Bach
Partita č. 3 a moll BWV 827
Italský koncert BWV 971
Ouvertura h moll ve francouzském stylu BWV 831
Bach na třetí
Klávesová hudba Johanna Sebastiana Bacha je doslova vesmírem Francouze Benjamina Alarda. Pro label Harmonia Mundi mladý virtuos nahrává souborné sólové dílo, které Bach věnoval cembalu a varhanám. I na našem festivalu se Alard představí v obou rolích: jako varhaník a v překrásné knihovně náměšťského zámku na večeru věnovaném cembalu. Své obdivuhodné interpretační umění předvede v příjemně kontrastních sedmi částech Partity č. 3 a v třívětém efektním a oduševnělém Italském koncertu. Třešničkou na dortu bude tzv. Francouzská předehra, velkolepá jedenáctivětá suita ve stylu Alardovy vlasti.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
Benjamin Alard / varhany
Program:
Georg Muffat: Toccata tertia / Ciacona en sol majeur
Johann K. Kerll: Toccata C dur
Johan Jakob Froberger: Fantasia sopra ut, ré, mi, fa, sol, la
Johann Pachelbel: Ciacona d moll / An Wasserflüssen Babylon
Louis Couperin: Sept Fantaisies
Johann Sebastian Bach: Canzona BWV 588
Georg Muffat: Passacaille g moll
Nicolas de Grigny: Point d’orgue sur les grands jeux
Benjamin Alard představuje vzácný repertoár z moravského a vídeňského prostředí, který je ideální pro unikátní zvuk i dispozici moravských varhan. Vzácný nástroj varhanáře Johanna Davida Siebera v bazilice Nanebevzetí Panny Marie ve Žďáru nad Sázavou je barevným klenotem rozeznívajícím se ideálně právě ve skladbách, které vznikaly v našem regionu a v jižním Německu – překypují melodičností a poutají pozornost využitím specifických rejstříků, které jim Sieberovy varhany skýtají. V překrásném prostoru baziliky, jejíž barokizovaný interiér a prospekt varhan navrhoval slavný barokní architekt Santini, snadno podlehnete kouzlu královského nástroje ovládaného jedním z nejlepších varhaníků současnosti.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
Societas Incognitorum
Eduard Tomaštík / umělecký vedoucí
Pavla Radostová, Kateřina Šujanová / soprán
Jan Mikušek / alt
Ondřej Múčka / tenor
Jiří Miroslav Procházka / bas
Pavel Josef Vejvanovský: Missa Martialis (novodobá premiéra pro festival)
Adam Václav Michna: písně k slavnosti Zvěstování Páně
Pavel Josef Vejvanovský – Adam Václav Michna: Zvěstování
V březnu roku 1682 dokončil kroměřížský biskupský trubač a kapelník Pavel Josef Vejvanovský unikátní mši zkomponovanou k příležitosti Slavnosti Zvěstování Páně. Byl již zkušený, řemeslně i umělecky vybavený skladatel s přehledem o nejnovějších hudebních trendech tehdejší evropské hudby, jak o tom svědčí jeho Missa Martialis pro 2 clariny, 2 housle, violy, trombóny, 5 zpěváků, sbor a basso continuo, která zazní v novodobé premiéře. Vejvanovského starší kolega Adam Václav Michna se v dané souvislosti jeví jako výrazný lokální autor vycházející mnohem více z lidové kultury a domácí písňové duchovní tradice. Jeho čtyřhlasé české písně reflektující Slavnost Zvěstování Páně zastávají v programu imaginární proprium a dají krásně vyniknout odlišnostem obou skladatelských osobností pohybujících se ve stejné době na stejném území.,
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
Barbora Hulcová / teorba
Bernhard Hofstötter / barokní loutna
Loutna je jedním z nástrojů, které si ve spojení se starou hudbou vybavíme jako první. Kytarový mág a virtuózní hráč na dlouhou řadu drnkacích nástrojů období renesance a baroka Pierre Pitzl a jeho přátelé nás zvou na návštěvu Ostrova louten: na tomto imaginárním místě si celou škálu loutnové hudby vychutnáte nejlépe.
První výlet na Ostrov louten publikum zavede v pátek do nově zrekonstruované saly terreny na zámku v Lysicích, loutnové dobrodružství bude pokračovat o víkendu na zámku v Rájci-Jestřebí.
Koncert je první částí dramaturgického projektu Pierra Pitzla – Ostrov louten, který pak pokračuje o víkendu na zámku v Rájci nad Svitavou. Lze si ho užít i samostatně, ale v kombinaci s ostatními dvěma poskytne nepřekonatelný hudební zážitek…
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
Societas Incognitorum
Eduard Tomaštík / umělecký vedoucí
Pavla Radostová, Kateřina Šujanová / soprán
Jan Mikušek / alt
Ondřej Múčka / tenor
Jiří Miroslav Procházka / bas
Program:
Pavel Josef Vejvanovský: Missa Martialis (novodobá premiéra pro festival)
Adam Václav Michna: písně k slavnosti Zvěstování Páně
Pavel Josef Vejvanovský – Adam Václav Michna: Zvěstování
V březnu roku 1682 dokončil kroměřížský biskupský trubač a kapelník Pavel Josef Vejvanovský unikátní mši zkomponovanou k příležitosti Slavnosti Zvěstování Páně. Byl již zkušený, řemeslně i umělecky vybavený skladatel s přehledem o nejnovějších hudebních trendech tehdejší evropské hudby, jak o tom svědčí jeho Missa Martialis pro 2 clariny, 2 housle, violy, trombóny, 5 zpěváků, sbor a basso continuo, která zazní v novodobé premiéře. Vejvanovského starší kolega Adam Václav Michna se v dané souvislosti jeví jako výrazný lokální autor vycházející mnohem více z lidové kultury a domácí písňové duchovní tradice. Jeho čtyřhlasé české písně reflektující Slavnost Zvěstování Páně zastávají v programu imaginární proprium a dají krásně vyniknout odlišnostem obou skladatelských osobností pohybujících se ve stejné době na stejném území.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
David Bergmüller, Ryosuke Sakamoto, Pierre Pitzl / loutny, kytara
Loutna je jedním z nástrojů, které si ve spojení se starou hudbou vybavíme jako první. Kytarový mág a virtuózní hráč na dlouhou řadu drnkacích nástrojů období renesance a baroka Pierre Pitzl a jeho přátelé nás zvou na návštěvu Ostrova louten: na tomto imaginárním místě si celou škálu loutnové hudby vychutnáte nejlépe.
Zámek v Rájci nad Svitavou se změní v kouzelný Ostrov louten na celý víkend. V podání trojice vynikajících umělců zazní hudba ve třech nádherných místnostech zámku, do nichž se festivalové publikum nemá běžně možnost podívat: v kapli a ve dvou salonech.
Koncert je druhou částí dramaturgického projektu Pierra Pitzla – Ostrov louten, který zahajuje páteční loutnový večer v Lysicích a uzavírá nedělní koncert v Rájci nad Svitavou. Lze si ho užít i samostatně, ale v kombinaci s ostatními dvěma poskytne nepřekonatelný hudební zážitek…
Ceny vstupenek: 500Kč (bez možnosti dalších slev)
Ensemble Leones
Marc Lewon / loutna, cistra, zpěv, umělecký vedoucí
Grace Newcombe / zpěv, harfa
Raitis Grigalis / zpěv
Tobie Miller / hurdy-gurdy, zobcová flétna, zpěv
Mara Winter / příčná flétna
Oswald von Wolkenstein: rytíř, zpěvák, legenda
Písně „posledního z minesengrů“ zpívají o lásce, osudu, slávě… Program vynikajícího německého souboru nás zavede do soukromí tohoto velkého cestovatele mezi středověkem a renesancí.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Ryosuke Sakamoto / renesanční loutna
David Bergmüller / barokní loutna
Loutna je jedním z nástrojů, které si ve spojení se starou hudbou vybavíme jako první. Kytarový mág a virtuózní hráč na dlouhou řadu drnkacích nástrojů období renesance a baroka Pierre Pitzl a jeho přátelé nás zvou na návštěvu Ostrova louten: na tomto imaginárním místě si celou škálu loutnové hudby vychutnáte nejlépe.
Zámek v Rájci nad Svitavou se změní v kouzelný Ostrov louten na celý víkend. V neděli se před odplutím z Ostrova louten ve Slavnostním sále zámku představí dva loutnoví mistři, kterým Pierre Pitzl tentokrát asistoval ve funkci dramaturga.
Koncert je třetí částí dramaturgického projektu Pierra Pitzla – Ostrov louten, kterému předchází páteční loutnový večer v Lysicích a sobotní v Rájci nad Svitavou. Lze si ho užít i samostatně, ale v kombinaci s ostatními dvěma poskytne nepřekonatelný hudební zážitek…
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
Cohaere Ensemble
Marta Korbel / housle
Marta Gawlas / flétna
Monika Hartmann / violoncello
Natalia Olczak / cembalo
Program:
Louis Couperin: Prélude non mesuré g moll
Pierre Gaultier de Marseille: Symphonie c moll č. 9
Johann Caspar Ferdinand Fischer: Suite „Uranie“ d moll
Alessandro Poglietti: Baletti Francesi a 4 e moll
Jean-Féry Rebel: Sonata g moll č. 7 „L’Immortelle” / Les caractères de la danse
Francie na Moravě
Francie Ludvíka XIV. byla sice nepřítelem vídeňské vlády, ale lahodnému francouzskému jídlu ani kráse francouzské hudby Vídeň odolávat nehodlala. Proto najdeme například v kroměřížském archivu celou sérii tanců s francouzským nádechem, například balletti a la francesa, balletti francesi nebo jiné skladby prozrazující francouzský model. Polský soubor Cohaere, člen programu EEEMERGING1 a vítěz francouzské soutěže, jejímž patronem je sám William Christie, představí nejen francouzské hity, ale také zahrají ve světové premiéře kroměřížský set francouzských tanců.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Ensemble Castelkorn
Josef Žák / housle, umělecký vedoucí
Chloé Lucas / violon
Felipe Guerra / cembalo
Nicolas Wattinne / teorba, kytara
Program:
Johann Heinrich Schmelzer: Intradae di Policinelli / Sonata Cucu / Sonata IV
Heinrich Ignaz Franz Biber: Chaconna in D / Sonata Representativa
Heinrich Döbel: výběr tanců pro housle a bc
Labyrinth Garden
Soubor Castelkorn spojující hudebníky z různých států světa založil houslista Josef Žák roku 2016 v Paříži. Zaměřuje se na interpretaci hudby středoevropského kulturního teritoria, neobyčejně bohatého na prolínání mnoha odlišných uměleckých vlivů. Hlavním zdrojem repertoáru souboru je kroměřížská hudební sbírka biskupa Karla Liechtensteina-Castelkorna, o jejíž větší povědomí v západní Evropě soubor usiluje. Na festivalu nás zavede do zahradního labyrintu znějícího skladbami ležérního virtuózního charakteru imitujícími zvuky přírody a hlasy ptáků a proloženými intrádami a tanci alegorických postav.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci
Ensemble Castelkorn
Josef Žák / housle, umělecký vedoucí
Chloé Lucas / violon
Felipe Guerra / cembalo, varhanní pozitiv
Nicolas Wattinne / teorba, kytara
Koncert hejtmana Jihomoravského kraje
Program:
Johann Heinrich Schmelzer: Intradae di Policinelli / Sonata Cucu / Sonata IV
Heinrich Ignaz Franz Biber: Chaconna in D / Sonata Representativa
Heinrich Döbel: výběr tanců pro housle a bc
Labyrinth Garden
Soubor Castelkorn spojující hudebníky z různých států světa založil houslista Josef Žák roku 2016 v Paříži. Zaměřuje se na interpretaci hudby středoevropského kulturního teritoria, neobyčejně bohatého na prolínání mnoha odlišných uměleckých vlivů. Hlavním zdrojem repertoáru souboru je kroměřížská hudební sbírka biskupa Karla Liechtensteina-Castelkorna, o jejíž větší povědomí v západní Evropě soubor usiluje. Na festivalu nás zavede do zahradního labyrintu znějícího skladbami ležérního virtuózního charakteru imitujícími zvuky přírody a hlasy ptáků a proloženými intrádami a tanci alegorických postav.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Zuzana Badárová / soprán
Iva Táborská / mezzosoprán
Vojtěch Šembera / baryton
Martina Janková / cembalo
Danilo Mascetti / cembalo
Program:
Nicola Porpora: Il martirio di S. Giovanni Nepomuceno / Della fragile mia vita (duetto)
Johann Adolph Hasse: Didone Abbandondonata / Cadra fra poco cenere (aria)
La contadina / Piu viver non voglio (aria) – Eh! Va via, pesso d’asino (rec.) / Vorrei, o dio, ma vedo (duetto)
Joseph Haydn: Sonáta A dur Hob. XVI:26 / Arianna a Naxos
Sopranistka Zuzana Badárová a její moravsko-italští hosté se vydávají na dobrodružnou cestu spojující jejich vlasti. Ital Nicola Porpora nabízí propojení v oratoriu o svatém Janu Nepomuckém, jehož upravená verze měla premiéru v Brně v roce 1732. Porporův žák a pozdější sok Johann Hasse předloží dvě protikladné ženské postavy: La Contadina (selka) zazněla v holešovském divadle, hrdou královnu Kartága pak představuje opera Didona abandonata. Na Didonin tragický osud naváže poslední hrdinka recitálu, Ariadna. Haydnovu slavnou kantátu si v době jejího vzniku mohla vyslechnout i tehdejší brněnská společnost.
Ceny vstupenek: Plná cena: 200Kč / Senior/student: 100Kč
Capella Ornamentata
Richard Šeda / cink, zobcová flétna, umělecký vedoucí
Josué Meléndez Peláez / cink
Michal Klas, Daniel Podroužek / barokní housle
Pavel Novotný / tenorový trombon
Ondřej Sokol / basový trombon
Michaela Bieglerová / dulcian, zobcová flétna
Marek Kubát / teorba
Marek Čermák / varhanní pozitiv
Dagmar Šašková / mezzosoprán
Program:
Antonio Bertali: Sonata secunda à 6
Alessandro Poglietti: Moteto à 6 [Ad Matrem venite]
Anonym: Canzona à 6
Anonym (Heinrich Ignaz Franz von Biber?): In sole posuisti
Wendelin Hueber: Sonata quarta à 6
? Abraham Megerle: O ergo mi dulcissime
Anonym: Sonata con duobus violinis
Giovanni Legrenzi: O dilectissime Jesu
William Young: Sonata seconda à 3
Anonym: Gegriest seist du světová premiéra
Antonio Bertali: Sonatellæ à 5: Sonatella 1
Pavel Josef Vejvanovský: Transfige o dulcissime mi Jesu
Anonym (P. J. Vejvanovský?): Sonata per la Camera et Chiesa světová premiéra
In sole posuisti / Hudební poklady z arcibiskupského archivu v Kroměříži
Předkládaný program nabízí převážně unikátně dochované kompozice z kůru kroměřížského kostela sv. Mořice uložené v Arcibiskupském zámku. Soubor Capella Ornamentata představí posluchačům dodnes stále nevšední souzvuk cinků a trombonů v kombinaci s dvojící barokních houslí podpořených týmem bassa continua. Zvukově i kompozičně atraktivní a pestrý program ozdobí zářivý mezzosoprán Dagmar Šaškové.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
ve spolupráci
Koncert podpořila Římskokatolická farnost Kyjov.
Michaela Koudelková / zobcová flétna, barokní příčná flétna
Julia Willeitner / historické violoncello
Adam Štefunko / cembalo
Program:
Gottfried Finger: Sonata III B dur, op. 3
Antonio Caldara: Sonata IV d mol
František Benda: Sonata IV g moll (orig. e moll), L.360
Joseph Umstatt: Preludium G dur / Capriccio C dur (novodobé premiéry)
Alessandro Scarlatti: Sonata III C dur
František Xaver Richter: Sonata V F dur
Flétnová kouzelnice Michaela Koudelková si přizvala kongeniální kolegy z Grazu a Bratislavy, aby společně oslavili skladatele působící na Moravě 18 století ať už osobně nebo skrze svou hudbu: Gottfried Finger zanechal část skladeb v Kroměříži, proslavil se ale v Londýně, František Benda odešel z českých zemí na sever, potkal se ale s kolegy z našeho regionu, Antonio Caldara byl vídeňský Ital, jehož opery zazněly i na Moravě, a František Xaver Richter proslavil své moravské kořeny v Mannheimu. Jak tato bohatá minulost zní dnes? Přijďte si poslechnout kouzelné mezinárodní prsty, struny a flétny…
Ceny vstupenek: Plná cena: 200Kč / Senior/student: 100Kč
ve spolupráci s městem Tišnov
Protean Quartet
Javier Aguilar Bruno, Edi Kotler / housle
Ricardo Gil Sánchez / viola
Clara Rada Gómez / violoncello
Program:
Joseph Haydn: Smyčcový kvartet d moll op. 76 č. 2 Hob lll:76
Josquin Desprez: Mille regretz
Franz Schubert: Smyčcový kvartet a moll op. 29 D 804 „Rosamunde“
V Rakousku patří Schubertův kvartet Rosamunde mezi nejznámější romantizující skladby. Protean Quartet ho festivalovému publiku přednese na původních dobových nástrojích s ohledem na zvukové obrazy a interpretační návyky, které skladatelé u tehdejších interpretů předpokládali. Jelikož mladý španělsko-švýcarský soubor kloubí znalost s intuicí a vnímavostí, promlouvá jejich interpretace Haydnovy a Schubertovy hudby k srdci posluchače obzvlášť silně.
Ceny vstupenek: Plná cena: 250Kč / Senior/student: 150Kč
Michaela Ambrosi / traverso
Danilo Mascetti / kladívkový klavír
Program:
Jan Křtitel Vaňhal: Sonáta č. 2 G dur pro flétnu a klavír
Ludwig van Beethoven: Sonáta č. 18 Es dur pro klavír, op. 31, č. 3
Charles Wagner: Andante C dur s variacemi na téma Josefa Haydna pro flétnu a klavír
Joseph Haydn: Sonáta As dur pro klavír, Hob. XVI:46
Franz Xaver Wolfgang Mozart: Rondo e moll pro flétnu a klavír, FXWM VI:10
Haydn i Beethoven zanechali hluboké stopy nejen ve Vídni, jejích díla jsou dochovaná i v řadě moravských archivů. Skladby těchto mistrů podnítily dokonce hudební reakce, jak vidíme na příkladě variací z kroměřížského archivu. V Kuřimi navíc tyto skvosty zazní přesně na těch nástrojích, pro které byly zkomponované, a to ve virtuózním podání české specialistky na historické flétny Michaely Ambrosi; za kladívkový klavír pak usedne temperamentní Ital Danilo Mascetti.
Ceny vstupenek: Plná cena: 200Kč / Senior/student: 100Kč
Protean Quartet
Javier Aguilar Bruno, Edi Kotler / housle
Ricardo Gil Sánchez / viola
Clara Rada Gómez / violoncello
Program:
Joseph Haydn: Smyčcový kvartet d moll op. 76 č. 2 Hob lll:76
Josquin Desprez: Mille regretz
Franz Schubert: Smyčcový kvartet a moll op. 29 D 804 „Rosamunde“
V Rakousku patří Schubertův kvartet Rosamunde mezi nejznámější romantizující skladby. Protean Quartet ho festivalovému publiku přednese na původních dobových nástrojích s ohledem na zvukové obrazy a interpretační návyky, které skladatelé u tehdejších interpretů předpokládali. Jelikož mladý španělsko-švýcarský soubor kloubí znalost s intuicí a vnímavostí, promlouvá jejich interpretace Haydnovy a Schubertovy hudby k srdci posluchače obzvlášť silně.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
19:30
Kurdějov
Kurdějov 88 Art wine hall
Solamente Naturali
Miloš Valent / umělecký vedoucí, housle, viola, zlobcoky
Janko Kružliak / housle, zlobcoky
Peter Vrbinčík / viola, zlobcoky
Attilla Szilagyi / violon
Rita Papp / cembalo
Andrea Stračinová / hackbrett
Program:
Johann Heinrich Schmelzer: Intrada con Treza „Viennese”
Antonio Bertali: Sonata IV. a‘ 3 (manuskript z Uppsaly)
Heinrich Ignaz Franz Biber: Arien a‘4 C-53 (Kremsier A -880)
Johann Heinrich Schmelzer: Sarabanda varianta pro cembalo a hackbrett
Pavel Joseph Vejvanovský: Sonata Sancti Spiritus (Kremsier A-492)
Johann Heinrich Schmelzer: Polnische Sackpfeiffen (Codex Rost)
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata IX (ze sbírky Fidicinium Sacro-profanum)
Tabulatura Miscellanea: Pestrý sborník Leutschaw (výběr)
Antonio Bertali: Sonata III. a‘ 4 (manuskript z Uppsaly)
Anonym (P. J. Vejvanovský deest): Harmonia Romana (Kremsier XIV 201)
Manuscripto Sclavicco E. Lányi, J. Knieszner, Uhrovec I. a II. (výběr)
„WIEN – KREMSIER – LEUTSCHAW”
Musica Imperialis / 17. století
Vynikající ansámbl Solamente Naturali pod vedením charismatického houslisty Miloše Valenta již dříve na festivalu vystupoval se svým ikonickým spojením barokní a lidové hudby našeho regionu. Tentokrát budeme cestovat po třech územích podunajské monarchie 17. století; navštívíme Rakousko, Moravu a díky unikátním barokním sbírkám také Slovensko.
Ceny vstupenek: Plná cena: 300Kč / Senior/student: 200Kč
ve spolupráci s městem Hustopeče
19:00
Telč
Panský dvůr
Slavnostní závěrečný koncert
Solamente Naturali
Miloš Valent / umělecký vedoucí, housle, viola, zlobcoky
Janko Kružliak / housle, zlobcoky
Peter Vrbinčík / viola, zlobcoky
Attilla Szilagyi / violon
Rita Papp / cembalo
Andrea Stračinová / hackbrett
Program:
Johann Heinrich Schmelzer: Intrada con Treza „Viennese”
Antonio Bertali: Sonata IV. a‘ 3 (manuskript z Uppsaly)
Heinrich Ignaz Franz Biber: Arien a‘4 C-53 (Kremsier A -880)
Johann Heinrich Schmelzer: Sarabanda varianta pro cembalo a hackbrett
Pavel Joseph Vejvanovský: Sonata Sancti Spiritus (Kremsier A-492)
Johann Heinrich Schmelzer: Polnische Sackpfeiffen (Codex Rost)
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata IX (ze sbírky Fidicinium Sacro-profanum)
Tabulatura Miscellanea: Pestrý sborník Leutschaw (výběr)
Antonio Bertali: Sonata III. a‘ 4 (manuskript z Uppsaly)
Anonym (P. J. Vejvanovský deest): Harmonia Romana (Kremsier XIV 201)
Manuscripto Sclavicco E. Lányi, J. Knieszner, Uhrovec I. a II. (výběr)
„WIEN – KREMSIER – LEUTSCHAW”
Musica Imperialis / 17. století
Vynikající ansámbl Solamente Naturali pod vedením charismatického houslisty Miloše Valenta již dříve na festivalu vystupoval se svým ikonickým spojením barokní a lidové hudby našeho regionu. Tentokrát budeme cestovat po třech územích podunajské monarchie 17. století; navštívíme Rakousko, Moravu a díky unikátním barokním sbírkám také Slovensko.
Ceny vstupenek: Plná cena: 500Kč / Senior/student: 350Kč
ve spolupráci
Město Telč
Panský dvůr Telč