Program 2024

pá 31/5

19.00

Kyjov

Městské kulturní středisko

Janne Thomsen / flétna, Olli Mustonen / dirigent, PKF – Prague Philharmonia

Slavnostní zahajovací koncert

Koncertu udělil záštitu velvyslanec Finska v ČR, J. E. Pasi Tuominen.

 

Janne Thomsen / flétna
Olli Mustonen / dirigent rezidenční umělec 29. ročníku festivalu

PKF – Prague Philharmonia

 

Program:
Olli Mustonen
Koncert pro flétnu a orchestr „Sadunkertoja“ – světová premiéra

Bedřich Smetana
Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (úprava pro symfonický orchestr George Szell)

 

Zahajovací koncert letošního festivalu ztvárňuje hlavní dramaturgickou myšlenku přímo exemplárně, aniž by byl sebeméně didaktický. Renomovaný finský skladatel, dirigent a klavírista Olli Mustonen na něm vystoupí jako dirigent orchestru PKF  Prague Philharmonia se světovou premiérou svého flétnového koncertu Sadunkertoja, který je hudební metamorfózou jedné části proslulého finského lidového eposu Kalevala. Vzhledem k dramaturgickému zaměření na tvorbu Bedřicha Smetany představujícím řadu jeho orchestrálních a operních děl v redukované podobě je jistým oživením opačný případ úpravy Smyčcového kvartetu číslo 1 e moll Z mého života pro symfonický orchestr. Jejím autorem je původem maďarský, později však zejména americký dirigent a klavírista Georg Szell, který v první polovině 30. let důvěrně poznal Prahu jako dirigent Nového německého divadla (dnešní Státní opery). V jeho brilantní úpravě zní skladba v podání symfonického orchestru tak přirozeně, jako kdyby nikdy předtím neexistovala v podobě pro pouhé čtyři smyčcové nástroje.

so 1/6

19.30

Žďár nad Sázavou

zámek, Oválný freskový sál v prelatuře

Simona Šaturová / soprán, Zemlinského kvarteto

Simona Šaturová / soprán
Zemlinského kvarteto
František Souček, Petr Střížek / housle
Petr Holman / viola
Vladimír Fortin / violoncello

 

Program:
Bedřich Smetana
Večerní písně (výběr, ar. Martin Wiesner)

Antonín Dvořák
Milostné písně (výběr, ar. Martin Wiesner)

Leoš Janáček
Moravská lidová poezie v písních (výběr, ar. Vladimír Godár)

Leoš Janáček
Mládí (ar. Kryštof Mařatka)

Bohuslav Martinů
Thésée, je respire (árie Ariadny ze stejnojmenné opery, ar. Martin Wiesner)

Bedřich Smetana
Kdybych se co takového… (árie Mařenky z opery Prodaná nevěsta, ar. Martin Wiesner)

Antonín Dvořák
Měsíčku na nebi hlubokém (árie Rusalky ze stejnojmenné opery, ar. Martin Wiesner)

 

Na programu koncertu sopranistky Simony Šaturové a Zemlinského kvarteta se objeví díla všech čtyř hlavních klasiků české hudby v úpravě pro sólový hlas a smyčcové kvarteto. Ze Smetanovy tvorby zazní výběr z jeho Večerních písní a árie Mařenky Kdybych se co takového z opery Prodaná nevěsta. Dvořák bude zastoupen výběrem z cyklu Milostné písně a svou nejslavnější operní árií Měsíčku na nebi hlubokém z opery Rusalka. Z tvorby Leoše Janáčka uvedeme výběr z jeho sbírky Moravská lidová poezie v písních a Janáčkův Smyčcový kvartet č. 3, neboli kongeniální aranž jeho dechového sextetu Mládí pro smyčcové kvarteto. Z tvorby Bohuslava Martinů zazní v původní francouzské jazykové verzi na libreto Georgese Neveuxe závěr jedné z jeho nejvíce okouzlujících oper, koloraturní Lamento Ariadny z jeho stejnojmenné neomadrigalové operní aktovky.

ne 2/6

19.30

Kurdějov

Art Wine Hall

Simona Šaturová / soprán, Zemlinského kvarteto

 

Simona Šaturová / soprán
Zemlinského kvarteto
František Souček, Petr Střížek / housle
Petr Holman / viola
Vladimír Fortin / violoncello

 

Program:
Bedřich Smetana
Večerní písně (výběr, ar. Martin Wiesner)

Antonín Dvořák
Milostné písně (výběr, ar. Martin Wiesner)

Leoš Janáček
Moravská lidová poezie v písních (výběr, ar. Vladimír Godár)

Leoš Janáček
Mládí (ar. Kryštof Mařatka)

Bohuslav Martinů
Thésée, je respire (árie Ariadny ze stejnojmenné opery, ar. Martin Wiesner)

Bedřich Smetana
Kdybych se co takového… (árie Mařenky z opery Prodaná nevěsta, ar. Martin Wiesner)

Antonín Dvořák
Měsíčku na nebi hlubokém (árie Rusalky ze stejnojmenné opery, ar. Martin Wiesner)

 

 

 

Na programu koncertu sopranistky Simony Šaturové a Zemlinského kvarteta se objeví díla všech čtyř hlavních klasiků české hudby v úpravě pro sólový hlas a smyčcové kvarteto. Ze Smetanovy tvorby zazní výběr z jeho Večerních písní a árie Mařenky Kdybych se co takového z opery Prodaná nevěsta. Dvořák bude zastoupen výběrem z cyklu Milostné písně a svou nejslavnější operní árií Měsíčku na nebi hlubokém z opery Rusalka. Z tvorby Leoše Janáčka uvedeme výběr z jeho sbírky Moravská lidová poezie v písních a Janáčkův Smyčcový kvartet č. 3, neboli kongeniální aranž jeho dechového sextetu Mládí pro smyčcové kvarteto. Z tvorby Bohuslava Martinů zazní v původní francouzské jazykové verzi na libreto Georgese Neveuxe závěr jedné z jeho nejvíce okouzlujících oper, koloraturní Lamento Ariadny z jeho stejnojmenné neomadrigalové operní aktovky.

po 3/6

19.30

Rájec-Jestřebí

zámek, Slavnostní sál

Ivo Kahánek / klavír

Ivo Kahánek / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Koncertní etuda op. 17 „Na břehu mořském“
Koncertní etuda C dur

Leoš Janáček
Sonáta 1. X. 1905 „Z ulice“

Viktor Kalabis
Tři polky pro klavír, op. 52

Gideon Klein
Sonáta

Franz Liszt
Uherská rapsodie č. 2

 

Klavírní recitál Ivo Kahánka představuje pestrý průřez převážně českou klavírní hudbou 19. a 20. století s důrazem na virtuozitu části skladeb programu na jedné straně a na hloubku obsahu na straně druhé. Skrytým leitmotivem je vztah učitele a žáka. Smetanova zralá klavírní tvorba čerpala velmi silné impulsy z díla jeho staršího přítele a velkého vzoru Franze Liszta. Gideon Klein byl zase výrazně ovlivněn tvorbou Leoše Janáčka, melodii z jeho Zápisníku zmizelého dokonce použil jako motiv ve svém dechovém  Divertimentu z roku 1940. Počátky zájmu Viktora Kalabise o hudbu jsou úzce spjaty s jeho raným okouzlením Smetanovou Prodanou nevěstou, v jejímž amatérském nastudování účinkovala jeho maminka. Kalabisovy Polky jsou tak jasným autobiografickým i stylovým odkazem na Smetanovu tvorbu.

út 4/6

19.30

Tišnov

kino Svratka

Iva Bittová, Duo Jedlinský – Fischer

Iva Bittová / housle, zpěv
Jakub Jedlinský / akordeon
Pavel Fischer / housle

Program:
P. Fischer, J. Jedlinský: Freylech, Gankino horo
I. Bittová: Rodav me / Aušvicate (Devleha), Loli ruža
P. Fischer, J. Jedlinský: Janoško / Bešla e čhaj
I. Bittová: Svadobná
P. Fischer: Svatbenka
P. Fischer, J. Jedlinský: Keby ma mamko
P. Fischer: Karpatská
I. Bittová: Počůvaj / L’ul’aj
P. Fischer, J. Jedlinský: Račenica
I. Bittová: Malíři v Paříži
P. Fischer, J. Jedlinský: Co sa stalo, Doina
I. Bittová: Omaně
K. Bitto: Halgato / čardáš
I. Bittová: Lomir, Nezabudka
Leoš Janáček: Fuč větříčku, Moravská lidová poezie v písních (výběr P. Fischer), Ide Kračuň, ide, Čekám tě, nápěvky mluvy

 

Program tohoto žánrově široce rozkročeného tria naplňuje v nejvyšší míře téma metamorfóz, protože v něm všichni tři umělci osobitým autorským rukopisem zpracovávají lidové písně několika evropských regiónů. V případě úprav Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních jde dokonce o dvojí transformaci, když tu první provedl již geniální moravský skladatel, který byl i významným folkloristou při zpracovávání výsledků svého terénního výzkumu.

st 5/6

20.00

Velké Meziříčí

Nová synagoga

Iva Bittová, Duo Jedlinský – Fischer

Iva Bittová / housle, zpěv
Jakub Jedlinský / akordeon
Pavel Fischer / housle
Dětský sbor Babačka

Program:
P. Fischer, J. Jedlinský: Freylech, Gankino horo
I. Bittová: Rodav me / Aušvicate (Devleha), Loli ruža
P. Fischer, J. Jedlinský: Janoško / Bešla e čhaj
I. Bittová: Svadobná
P. Fischer: Svatbenka
P. Fischer, J. Jedlinský: Keby ma mamko
P. Fischer: Karpatská
I. Bittová: Počůvaj / L’ul’aj
P. Fischer, J. Jedlinský: Račenica
I. Bittová: Malíři v Paříži
P. Fischer, J. Jedlinský: Co sa stalo, Doina
I. Bittová: Omaně
K. Bitto: Halgato / čardáš
I. Bittová: Lomir, Nezabudka
Leoš Janáček: Fuč větříčku, Moravská lidová poezie v písních (výběr P. Fischer), Ide Kračuň, ide, Čekám tě, nápěvky mluvy

 

Program tohoto žánrově široce rozkročeného tria naplňuje v nejvyšší míře téma metamorfóz, protože v něm všichni tři umělci osobitým autorským rukopisem zpracovávají lidové písně několika evropských regiónů. V případě úprav Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních jde dokonce o dvojí transformaci, když tu první provedl již geniální moravský skladatel, který byl i významným folkloristou při zpracovávání výsledků svého terénního výzkumu.

čt 6/6

19.30

Náměšť nad Oslavou

zámek, knihovna

Jan Martiník / bas, David Mareček / klavír

Jan Martiník / bas
David Mareček / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Večerní písně

Antonín Dvořák
Večerní písně op. 3
(výběr: Ty hvězdičky, Mně zdálo se, Já jsem ten rytíř, Když Bůh byl nejvíc rozkochán)

Antonín Dvořák
Biblické písně op. 99

 

Významný český basista Jan Martiník přednese ve spolupráci s klavíristou Davidem Marečkem výběr ze zásadních českých písňových cyklů 19. století, z nichž dva spojuje volba textů ze sbírky 65 milostných básní Vítězslava Hálka Večerní písně (1859). Smetana je v roce 1879 věnoval své druhé manželce Bettině, zatímco o generaci mladší Dvořák je zhudebnil patrně již v roce 1876 (ale možná ještě dříve) a dedikoval je barytonistovi Národního divadla Josefu Lvovi. Ze zcela jiné předlohy, totiž z Knihy žalmů, čerpají textové předlohy Dvořákovy proslulé Biblické písně z roku 1894.

pá 7/6

19.30

Boskovice

zámecký skleník

Olli Mustonen / klavír, Bennewitzovo kvarteto

Bennewitzovo kvarteto
Jakub Fišer, Štěpán Ježek / housle
Jiří Pinkas / viola
Štěpán Doležal / violoncello

 

Olli Mustonen / klavír rezidenční umělec 29. ročníku festivalu

 

Koncertu udělil záštitu velvyslanec Finska v ČR, J. E. Pasi Tuominen.

 

Program:
Bedřich Smetana
Vltava (ar. pro klavírní kvinteto)

Olli Mustonen
Klavírní kvintet (2015)

Antonín Dvořák
Klavírní kvintet A dur op. 81

 

Smetanova symfonická báseň Vltava patří ke globálním hitům klasické hudby. Jako taková byla v minulosti hojně upravována. Asi nejznámější z nich je skladatelova vlastní verze pro čtyřruční klavír. Daleko méně známá, ale hudebně velice zajímavá je úprava významného českého houslisty a pedagoga Jana Mařáka pro klavírní kvinteto, ve které dílo zazní na dnešním koncertu. Doplní je Dvořákův proslulý Klavírní kvintet A dur op. 81Klavírní kvintet skladatele, dirigenta a klavíristy Olli Mustonena z roku 2015, jehož účast na tomto provedení zaručuje naprostou autenticitu interpretace.

so 8/6

19.30

Slavkov u Brna

zámek

Olli Mustonen / klavír

Olli Mustonen / klavír
rezidenční umělec 29. ročníku festivalu

 

Koncertu udělil záštitu velvyslanec Finska v ČR, J. E. Pasi Tuominen.

 

Program:
Béla Bartók
For Children (výběr)

Edvard Grieg
Lyrische Stücke (výběr)

Bedřich Smetana
České tance (výběr)

Olli Mustonen
Piano Sonata 1 „Jehkin Iivana“

Bohuslav Martinů
Fantaisie a Toccata H 281

 

Na svém recitálu představí rezidenční umělec letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae hudbu skandinávských a středoevropských autorů. První skupinu zastupují Lyrické kusy norského skladatele Edvarda Griega a Mustonenova vlastní klavírní sonáta Jehkin Iivana, druhou reprezentují Smetanovy České tance, výběr z Bartókova cyklu Pro děti a konečně Fantaisie a toccata Bohuslava Martinů.

so 8/6

10.00 – 17.00

Lednicko-valtický areál

Pálava

Hudba na kole

V rámci ČR ojedinělý projekt spojující hudbu různých žánrů, cykloturistiku a poznávání atraktivních turistických zajímavostí a gastronomie Lednicko-valtického areálu a regionu Pálava.

Vstup na koncerty je zdarma. Hudba na kole je vhodná pro zcela všechny věkové kategorie: trasu si účastníci vyberou sami podle svého hudebního vkusu a fyzické zdatnosti.

Podrobný program bude 1. března 2024 vyvěšen na stránkách Hudby na kole.

ne 9/6

19.30

Moravský Krumlov

Galerie Knížecí dům

Kalabis Quintet

Kalabis Quintet
Zuzana Leimer / flétna
Jarmila Jermářová / hoboj
Anna Sysová / klarinet
Denisa Beňovská / fagot
Adéla Psohlavcová / lesní roh

 

Program:
Václav Trojan
Dechový kvintet op. 8 (na témata lidových písní)

Viktor Kalabis
Divertimento op. 10

Antonín Dvořák
Kvartet F dur „Americký“, op. 96, č. 12 (Lento, ar. David Walter)

Bedřich Smetana
Vltava (ar. pro dechové kvinteto)

 

Nepříliš známá, ale velmi zdařilá úprava Smetanovy Vltavy pro dechové kvinteto zdůrazňuje zcela jiné polohy této symfonické básně, než o dva dny dříve v Boskovicích uvedená úprava pro čtyři smyčcové nástroje a klavír. Také Dvořákův proslulý Smyčcový kvartet F dur, op. 96 Americký se dočkal úpravy pro dechové kvinteto; my z této aranže uslyšíme její nejzdařilejší část Lento. Na programu jsou též dva dechové kvintety autorů druhé poloviny 20. století z nichž Dechový kvintet op. 8 Václava Trojana je skladatelovou úpravou českých lidových písní, zatímco Kalabisovo Divertimento působí, jako by vzniklo pro některý z kouzelných loutkových filmů Jiřího Trnky.

ne 9/6

19.30

Mikulov

zámek, Velký sál

Klára Gibišová, Nora Lubbadová, Alexandr Klement / klavír

Klára Gibišová / klavír
Bedřich Smetana

Sousedská, Obkročák, Hulán, Louisina polka

 

Nora Lubbadová / klavír
Bedřich Smetana

Cibulička, Přívětivá krajina (Črty op. 5 č. 3), Slepička (České tance), Furiant (České tance)

 

Alexandr Klement / klavír
Bedřich Smetana

V Čechách (Sny č. 6), Dupák, Útěcha (Sny), Skočná (České tance)

 

Tři mimořádně talentovaní pianisté naší nejmladší generace se setkají na společném koncertu. Rozdělí si mezi sebe většinu částí druhé řady Českých tanců Bedřicha Smetany, které jsou výrazově i technicky náročnými skladbami, určenými dospělým interpretům. Jak ale napovídají názvy některých z nich, je jejich obsah blízký i dětskému vnímání a jako takový je ideální volbou pro trojici mladých umělců, kteří mají svá dětská léta ještě ve velmi čerstvé paměti.

po 10/6

19.30

Milotice

zámek

Jan Mráček / housle, Lukáš Klánský / klavír

Jan Mráček / housle
Lukáš Klánský / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Fantasie na českou národní píseň Sil jsem proso

Bedřich Smetana / Bernhard Wolff
Potpourri z opery Prodaná nevěsta

Josef Suk
Čtyři kusy op. 17

Bohuslav Martinů
Česká rapsodie H 307

Erich Wolfgang Korngold
Suita z hudby k filmu Mnoho povyku pro nic

 

Jan Mráček, uznávaný sólista, komorní hráč a v neposlední řadě koncertní mistr České filharmonie přednese se svým dlouholetým spoluhráčem Lukášem Klánským dvě skladby z období romantismu. Půjde o jednu Smetanovu původní skladbu a jednu vydařenou dobovou úpravu nejznámějších melodií z jeho opery Prodaná nevěsta do oblíbené formy potpourri, která by se česky dala přeložit nejlépe jako vonička pěkných melodií: původní význam tohoto francouzského slova označoval nádobu obsahující směs vonných bylin a koření. Na koncertě zazní trojice skladeb autorů první poloviny 20. století: ranou skladbu Josefa Suka ze závěru jeho „radůzovského“ období, poté naopak pozdní skladbu Sukova žáka Bohuslava Martinů z roku 1945 a nakonec skladbu v brněnské židovské rodině narozeného rakouského skladatele Ericha Wolfganga Korngolda, který proslul zejména jako klasik hollywoodské filmové hudby období před 2. světovou válkou.

po 10/6

19.00

Státní hrad Pernštejn

přijímací sál

Aliaksandr Yasinski / akordeon

Aliaksandr Yasinski / akordeon

 

Výběr z Yasinského vlastních skladeb a autorských úprav skladeb Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů

 

Aliaksandr Yasinski je virtuózní akordeonista a skladatel běloruského původu, který vystudoval a dlouhodobě žije v České republice. Jeho tvorba spojuje tak protichůdné vlivy, jakými jsou lidové písně (zejména) východoevropských národů, jazz, francouzský šanson, argentinské tango, soudobá vážná hudba a impulsy z elektronické taneční scény. Yasinkého koncerty se vyznačují dokonalým zvládnutím nástroje, knoflíkového akordeonu zvaného bajan, často v kombinaci s vlastním zpěvem a strhující živelností, která se okamžitě přenáší na posluchače, ať již přišli na koncert speciálně kvůli interpretovi, nebo ho objevili náhodou. Na program festivalu Concentus Moraviae zařadí v souladu s tématem „metamorfóz“ kromě vlastních skladeb i originální úpravy klasiků české hudby.

út 11/6

19.30

Lomnice

synagoga

Miroslav Sekera / klavír

Miroslav Sekera / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Bagatelles et impromptus
Macbeth a čarodějnice

Franz Liszt / Richard Wagner
Liebestod z opery Tristan a Isolda

Franz Liszt / Giuseppe Verdi
Koncertní parafráze na kvartet z opery Rigoletto

Oldřich F. Korte
Sonáta pro klavír

 

Jeden z našich nejlepších koncertních pianistů na svém recitálu představí dvě virtuózní, nepříliš často hrané skladby Bedřicha Smetany, které vystaví srovnání se dvěma Smetanovými skladatelskými vzory, Franzem Lisztem a Richardem Wagnerem. Jejich skladby ovšem nezazní v nejznámější podobě výsostně originálních autorů konce 19. století, nýbrž v transkripcích pro klavír. V případě Richarda Wagnera jde o Lisztovu parafrázi úchvatné hudby z opery Tristan a Isolda, tentýž Liszt se představí i koncertní parafrází na kvartet z Verdiho opery Rigoletto. Večer doplňuje klavírní sonáta Oldřicha F. Korteho, skladba oblíbená u řady českých i světových pianistů a obecně považovaná za jednu z vrcholných sonát 2. poloviny 20. století.

st 12/6

19.30

Valtice

zámecká jízdárna

Tomáš Netopil / housle, Markéta Klaudová / soprán, Collegium Colloredo

Markéta Klaudová / soprán 

Collegium Colloredo
Jana Chytilová Anýžová / housle
Petra Čadová Machková / violoncello
Karel Fleischlinger / loutna
Barbara Maria Willi / cembalo a úvodní slovo
Tomáš Netopil / umělecký vedoucí, barokní housle

 

Koncert hejtmana Jihomoravského kraje

 

Program:
Marco Uccellini
La Bergamasca (Sonate, arie et correnti, op. 3)

Georg Friedrich Händel
árie Kleopatry „Piangerò la sorte mia“ z opery Giulio Cesare

Georg Muffat
Sonáta D dur

Georg Friedrich Händel
árie Dorindy „Amore è qual vento“ z opery Orlando

Heinrich Ignaz Franz Biber
Passacaglia

Jean-François Dandrieu
Sonáta g moll č. 3, op. 1

Michel Pignolet de Montéclair
kantáta Le Retour da la Paix / Návrat míru

 

Tomáš Netopil je širší veřejnosti znám především jako jeden z předních českých dirigentů střední generace. Mnohem méně se ví, že je také výtečným houslistou. Právě jako houslista byl osloven, aby se podílel na menším tematickém podokruhu letošního festivalu představujícím vybrané české dirigenty jako skvělé  instrumentalisty. Na svém vystoupení představí spolu se sopranistkou Markétou Klaudovou a vynikajícími hudebníky souboru Collegium Colloredo výběr z operních árií a instrumentálních skladeb rakouských, německých, francouzských a italských skladatelů období baroka.

čt 13/6

18.00

Kuřim

nám. 1. května

Epoque Quartet

Epoque Quartet
David Pokorný
, Vladimír Klánský / housle
Alexej Aslamas / viola
Vít Petrášek / violoncello

 

Program:

Jan Kučera
Zrození

Alexej Aslamas
LIDOVQUE, suita pro smyčcové kvarteto (2024)
Andulko šafářová
Ej, lásko, lásko
Černé oči, jděte spát
Ach, synku, synku
Vyletěla holubička

Dick Dale
Misirlou

Vlastimil Hála
Čtyři vraždy stačí drahoušku

Astor Piazzolla
Adios Nonino & Libertango

Vladimir Cosma
Velký blondýn s černou botou

Gaelic Storm
Irish Party in Third Class

 

Za 25 let své existence se Epoque Quartet etabloval doma i v zahraničí jako výrazný představitel široce rozkročeného žánrového spektra, jehož jediným limitem je, že musí znít dobře v podání smyčcového kvarteta. Vedle kanonických skladeb klasické hudby tedy pánové pravidelně hrají i skladby z kategorie alternativního roku, jazzu od swingu až po soudobý freejazz, filmovou hudbu, minimalismus až po skladby více méně obtížně zařaditelné do některé z těchto škatulek. Naprostou novinkou v dosavadní historii souboru je však příklon k české a moravské lidové hudbě, kterou pro Epoque Quartet v současné době upravuje jejich starý přítel a nový violista Alexej Aslamas.

Koncert se koná v rámci oslav 60. výročí povýšení Kuřimi na město.

pá 14/6

19.30

Ivančice

nádvoří radnice

ČaroTaJ

ČaroTaJ
Taťána Roskovcová, Jitka Novotná / zpěv
Jan Keller / violoncello
Petr Valášek / basklarinet
Ondřej Roskovec / fagot

 

Autorské úpravy lidových písní ze Slovácka a Kopanic

 

Lidové písně Moravy a Čech zanechaly v české klasické hudbě hlubokou stopu. Netýká se to jen skladatelů minulosti, jakými byli například Leoš Janáček a Bohuslav Martinů; do jisté míry a ve značně odlišné podobě to platí dodnes. Mnoho hudebníků odchovaných v mládí lidovou hudbou hledá kromě jejího tradičního  provádění ve specializovaných souborech možnost propojování žánrů, připomeňme třeba dva zásadně odlišné crossoverové projekty, kterými jsou Hradišťan a Čechomor. Jedním z nejnovějších takových sdružení na českých pódiích je soubor ČaroTaJ, který založily zpěvačky Taťána Roskovcová a Jitka Novotná, dcery proslulého uherskobrodského primáše Lubomíra Málka. Nezaměnitelný zvuk souboru je dán kombinací tří převážně hlubších nástrojů, z toho dvou dechových a jednoho smyčcového.

so 15/6

19.30

Boskovice

zámek

ČaroTaJ

ČaroTaJ
Taťána Roskovcová, Jitka Novotná / zpěv
Jan Keller / violoncello
Petr Valášek / basklarinet
Ondřej Roskovec / fagot

 

Autorské úpravy lidových písní ze Slovácka a Kopanic

 

 

Lidové písně Moravy a Čech zanechaly v české klasické hudbě hlubokou stopu. Netýká se to jen skladatelů minulosti, jakými byli například Leoš Janáček a Bohuslav Martinů; do jisté míry a ve značně odlišné podobě to platí dodnes. Mnoho hudebníků odchovaných v mládí lidovou hudbou hledá kromě jejího tradičního  provádění ve specializovaných souborech možnost propojování žánrů, připomeňme třeba dva zásadně odlišné crossoverové projekty, kterými jsou Hradišťan a Čechomor. Jedním z nejnovějších takových sdružení na českých pódiích je soubor ČaroTaJ, který založily zpěvačky Taťána Roskovcová a Jitka Novotná, dcery proslulého uherskobrodského primáše Lubomíra Málka. Nezaměnitelný zvuk souboru je dán kombinací tří převážně hlubších nástrojů, z toho dvou dechových a jednoho smyčcového.

ne 16/6

19.00

Velehrad

bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje

Pavel Svoboda, Adam Suk / varhany

Pavel Svoboda, Adam Suk / varhany

 

Program:

Bohuslav Matěj Černohorský
Toccata C dur

Jan Křtitel Vaňhal
Fuga C dur

Bedřich Smetana
Preludium (Šest preludií pro varhany 1846)

Giovanni Battista Ferrini
Ballo di Mantova (nejstarší zpracování tématu z Vltavy B. Smetany)

Bohuslav Martinů
Vigilie pro varhany

Miloslav Kabeláč
Fantasie d moll op. 32, č. 1

Petr Eben
Moto ostinato (Nedělní hudba)
Fantasie I: Ó, Bože veliký

Antonín Dvořák
Preludium a moll

Leoš Janáček
Ouvertura
Adagio I (Dvě skladby pro varhany)
Postludium „Varhany sólo“ (Glagolská mše)

 

 

Varhaník Pavel Svoboda a jeho mistrovský student Adam Suk představí díla skladatelů 17. až 20. století. Naprostou většinu z nich tvoří autoři čeští, počínaje Bohuslavem Matějem Černohorským, přes Jana Křtitele Vaňhala a Antonína Dvořáka až po Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Miloslava Kabeláče a Petra Ebena. Specialitou programu je zařazení málo známých a téměř neprovozovaných varhanních skladeb Bedřicha Smetany z období jeho mládí. Snad ještě větší raritou pak je Ballo di Mantova Giovanni Battisty Ferriniho, italského varhaníka a skladatele období první poloviny sedmnáctého století, ve kterém pozorný posluchač okamžitě identifikuje předobraz (patrně zcela nevědomý) hlavního tématu Smetanovy nejproslulejší symfonické básně Vltava. Součástí koncertu bude i varhanní improvizace.

po 17/6

19.30

Žďár nad Sázavou

Městské divadlo

Josef Špaček / housle, Vilém Vlček / violoncello, Miroslav Sekera / klavír

Josef Špaček / housle
Vilém Vlček / violoncello
Miroslav Sekera / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Z domoviny, dvě dua pro housle a klavír

Leoš Janáček
Putování dušičky, koncert pro housle a orchestr (klav. výtah L. Faltus)

Bedřich Smetana / Fritz Kreisler
Bohemian Fantasie

Josef Suk
Píseň lásky op. 7

Antonín Dvořák
Serenáda E dur op. 22 (ar. pro klavírní trio)

 

 

Jakkoliv na programu tohoto koncertu figurují skladby některých z nejvýznamnějších českých skladatelů 19. a 20. století, jen jedna jediná z nich zazní v podobě, kterou jí původně vtiskl její autor. Jedná se o Smetanovo proslulé duo Z domoviny pro housle a klavír. Zbývající skladby jsou transkripcemi pro jiná nástrojová obsazení: Sukova Píseň lásky vznikla původně jako první z šesti skladeb klavírního cyklu op. 7 a měla podobný osud jako její slavná předchůdkyně, Humoreska Sukova učitele a pozdějšího tchána Antonína Dvořáka v tom, že se obě rychle proslavily v mnoha úpravách pro různé nástroje. Janáček svůj houslový koncert Putování dušičky nedokončil a materiál z něj použil v opeře Z mrtvého domu, odkud ji „vypreparovali“ Leoš Faltus a Miloš Štědroň. A Dvořákova slavná Serenáda E dur op. 22 je původně určena smyčcovému orchestru. Speciálním případem je Bohemian Fantasie významného rakouského houslisty Fritze Kreislera sestávající z variací na druhou část Smetanova dua Z domoviny.

út 18/6

19.30

Bystřice nad Pernštejnem

Kulturní dům

Jan Bartoš / klavír

Jan Bartoš / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Sny (Rêves): Šest charakteristických skladeb

Miloslav Kabeláč
Osm preludií op. 30

 

 

Bedřich Smetana byl jedním z nejlepších klavíristů své doby, proto je jeho odkaz pro tento nástroj v kontextu jeho celkové tvorby mimořádně rozsáhlý. Ne všechny Smetanovy klavírní skladby ale byly určeny pro koncertní uvádění na velkých pódiích. Řadu z nich, zejména v době svého dospívání, psal spíše pro dívky, do kterých se ve svém mládí průběžně zamilovával. Jedním z těch zásadních Smetanových přínosů klavírní tvorbě je jeho lisztovsky virtuózní cyklus Sny s podtitulem Šest charakteristických skladeb z roku 1875. Jan Bartoš, jeden z nejvýraznějších českých klavíristů střední generace, staví tento cyklus do velice promyšlené kombinace s Osmi preludii op. 30 téměř o celé století mladšího Smetanova kolegy Miloslava Kabeláče. V této kombinaci je také zaznamenal na mimořádně úspěšné CD, které vydalo v předloňském roce vydavatelství Supraphon.

st 19/6

19.30

Hustopeče

evangelický kostel

Matouš Zukal / klavír

Matouš Zukal / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Sonáta pro klavír g moll

Vítězslava Kaprálová
Dubnová preludia op. 13

Bohuslav Martinů
Osm preludií H 181

 

Klavírní sonáta g moll je prvním rozsáhlým cyklickým dílem Bedřicha Smetany. Jako každé rané dílo prozrazuje nejsilnější skladatelské vzory svého tehdy teprve dvaadvacetiletého autora. Mimoděk však dokládá i Smetanovu mimořádně vysokou technickou úroveň, který se v ní chtěl stejným dílem představit jako skladatel i jako koncertní pianista. Složil ji na závěr svého tříletého studia kompozice (a snad i klavíru) v proslulé hudební škole svého slepého učitele Josefa Proksche. O tom, že se Smetana od své Klavírní sonáty nedistancoval ani v pozdějších letech, svědčí mimo jiné i fakt, že z ní celou úvodní část o rozsahu 87 taktů použil jako hlavní téma finále svého proslulého Klavírního tria g moll složeného na podzim roku 1855, tedy o osm let později pod dojmem úmrtí dcery Bedřišky. Tím získává téma metamorfóz další rozměr, když jejím původcem ve zcela jiném kontextu je sám autor díla.
Předčasně zemřela také Vítězslava Kaprálová, ale navzdory pouhým 25 letům života zanechala pozoruhodný skladatelský odkaz. Dubnová preludia op. 13 vznikla v době jejích pařížských studií u Bohuslava Martinů, jehož dobovým jazzem ovlivněných Osm preludií z roku 1929 koncert uzavře.

st 19/6

19.30

Telč

Panský dvůr

Duo Ardašev

Duo Ardašev
Renata LichnovskáIgor Ardašev / čtyřruční klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Má vlast (ar. pro klavír na čtyři ruce)

 

 

Symfonické básně začal Smetana skládat pod vlivem Franze Liszta, zakladatele tohoto žánru programní hudby. Těsně před započetím práce na svém ambiciózním cyklu šesti symfonických básní se souhrnným názvem Má vlast Smetana definitivně ohluchl. Přesto dokončil v polovině listopadu 1874 Vyšehrad a za tři týdny nato Vltavu. V únoru 1875 k nim přidal Šárku a říjnu 1875 Z českých luhů a hájů. Po čtyřleté přestávce dopsal během čtyř měsíců závěrečné dvě části Tábor a Blaník. Ještě před jejich vznikem vytvořil Smetana úpravu prvních čtyř básní pro čtyřruční klavír (zbylé dvě upravil později). Důvod vzniku těchto úprav byl jednoznačně ekonomický – zatímco naživo si poslech jeho monumentálního cyklu mohl poslechnout jen málokdo, v úpravě pro čtyři ruce si ho mohl přehrát každý jen trochu zručný amatér, kterých v té době nebylo málo. Dnes, kdy máme možnost slyšet Mou vlast minimálně jednou ročně při zahájení festivalu Pražské jaro, je o to zajímavější vrátit se v duchu do Smetanovy doby a poslechnout si jeho dílo tak, jak je znala většina skladatelových současníků.

čt 20/6

19.00

Brno

Besední dům

Zuzana Stivínová / Medea, Tomáš Netopil / dirigent, Czech Ensemble Baroque

Czech Ensemble Baroque
Tomáš Netopil / dirigent

v titulní roli Zuzana Stivínová / umělecký přednes

 

Program:
Jiří Antonín Benda
Medea, melodram pro recitátory a orchestr

 

 

Vedle svého účinkování jako houslista se Tomáš Netopil představí na festivalu také ve své hlavní roli jednoho z předních českých dirigentů střední generace. Spolu s herci a orchestrem Czech Ensemble Baroque uvede melodram Jiřího Antonína Bendy Medea, který byl svým důsledným spojením hudby a mluveného slova ve své době nesmírně inovativní a inspirativní skladbou. Dílo, jehož premiéra se uskutečnila v roce 1775, zaujalo dokonce i Wolfganga Amadea Mozarta, který se o něm pochvalně zmiňoval v dopisech svému otci.

 

 

Koncert se koná ve spolupráci s koncertním cyklem Bacha na Mozarta!

čt 20/6

19.30

Lysice

zámek, Velký salón

Duo Ardašev

Duo Ardašev
Renata LichnovskáIgor Ardašev / čtyřruční klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Má vlast (ar. pro klavír na čtyři ruce)

 

 

Symfonické básně začal Smetana skládat pod vlivem Franze Liszta, zakladatele tohoto žánru programní hudby. Těsně před započetím práce na svém ambiciózním cyklu šesti symfonických básní se souhrnným názvem Má vlast Smetana definitivně ohluchl. Přesto dokončil v polovině listopadu 1874 Vyšehrad a za tři týdny nato Vltavu. V únoru 1875 k nim přidal Šárku a říjnu 1875 Z českých luhů a hájů. Po čtyřleté přestávce dopsal během čtyř měsíců závěrečné dvě části Tábor a Blaník. Ještě před jejich vznikem vytvořil Smetana úpravu prvních čtyř básní pro čtyřruční klavír (zbylé dvě upravil později). Důvod vzniku těchto úprav byl jednoznačně ekonomický – zatímco naživo si poslech jeho monumentálního cyklu mohl poslechnout jen málokdo, v úpravě pro čtyři ruce si ho mohl přehrát každý jen trochu zručný amatér, kterých v té době nebylo málo. Dnes, kdy máme možnost slyšet Mou vlast minimálně jednou ročně při zahájení festivalu Pražské jaro, je o to zajímavější vrátit se v duchu do Smetanovy doby a poslechnout si jeho dílo tak, jak je znala většina skladatelových současníků.

pá 21/6

19.30

Slavkov u Brna

zámek, Historický sál

Petr Popelka / kontrabas, Zemlinského kvarteto

Petr Popelka / kontrabas

Zemlinského kvarteto
František Souček, Petr Střížek / housle
Petr Holman / viola
Vladimír Fortin / violoncello

 

Program:
Antonín Dvořák
Smyčcový kvintet č. 2 G dur op. 77

Bedřich Smetana
Skočná z opery Prodaná nevěsta (ar. pro smyčcový kvintet s kontrabasem)

Franz Liszt
Angelus! z klavírního cyklu Léta putování III S. 163 (ar. pro smyčcový kvintet s kontrabasem)

 

 

Zatímco většina předních českých dirigentů mladé a střední generace je známa především v roli šéfů svých orchestrů, Petr Popelka byl až donedávna úspěšným hráčem na kontrabas, z toho v letech 2010-2019 zástupcem vedoucího skupiny kontrabasů v proslulé Sächsische Staatskapele Dresden. Pak ale došlo k raketovému obratu a on se během pouhých několika sezón stal postupně šéfdirigentem Norského rozhlasového orchestru (od srpna 2020),  Symfonického orchestru Českého rozhlasu (od září 2022) a konečně orchestru Vídeňských symfoniků (od sezóny 2024/5). Na festivalu se představí se Zemlinského kvartetem ve slavném Dvořákově Smyčcovém kvintetu č. 2 G dur op. 77, který v duchu celkové dramaturgie doplní kvintetními úpravami Skočné z opery Prodaná nevěsta a Angelus! z původně klavírního cyklu Léta putování Smetanova přítele a skladatelského vzoru Franze Liszta.

so 22/6

19.30

Rájec-Jestřebí

zámek, Slavnostní sál

Petr Nouzovský / violoncello, Martin Sadílek / harfa, Martin Kasík / klavír

Petr Nouzovský / violoncello
Martin Sadílek / harfa
Martin Kasík / klavír

 

Program:
Bedřich Smetana
Z domoviny, dvě dua pro housle a klavír (ar. pro violoncello A. Březina)

Leoš Janáček
Pohádka pro violoncello a klavír (originální verze)

Bohuslav Martinů
Variace na slovenskou lidovou píseň H 378

Václav Trojan
Císařův slavík

Marek Kopelent
Cantus rogans pro sólové violoncello

Pavel Novák Zemek
Variace na „Inkantace“ B. Martinů pro violoncello, klavír a harfu

Bohuslav Martinů
Sonáta č. 3 pro violoncello a klavír H 340

 

Jestliže má klasické koncertní křídlo až 230 strun (některé z jeho 88 kláves rozeznívají úderem kladívka 2-3 struny) a violoncello čtyři, pak se přidáním dalších 47 strun harfy dostaneme na počet převyšující číslovku 300! Kombinaci harfy s klavírem miloval Bohuslav Martinů, a to bylo jedním z důvodů, proč náš festival letos požádal předního českého skladatele Pavla Nováka Zemka o vytvoření parafráze jeho Klavírního koncertu č. 4 „Inkantace“. Tato metamorfóza tedy promění zvuk orchestru a sólového klavíru do komorního uskupení tří nástrojů. Smetanova dvě dua Z domoviny patří k základnímu repertoáru českých houslistů, ale na violoncello zní neméně přesvědčivě. Jinou metamorfózou prošla Janáčkova Pohádka pro violoncello a klavír, která se dnes hraje takřka výhradně v druhé finální verzi. Nás v kontextu letošního programu samozřejmě zajímá Janáčkova původní verze. Ve svých Variacích na slovenskou lidovou píseň přetvořil Bohuslav Martinů slovenskou lidovou píseň Keby ja vedela (známou též z maďarských sbírek, mj. Bély Bartóka). A konečně úchvatný Císařův slavík Václava Trojana pochází původně z hudby k loutkovému filmu Jiřího Trnky, ale osamostatnil se i jako koncertní číslo. Koncert doplní velkolepá Sonáta č. 3 Bohuslava Martinů a intimní Cantus rogans (prosebný zpěv) nedávno zemřelého klasika české hudby 2. poloviny 20. století Marka Kopelenta.

ne 23/6

19.30

Velké Meziříčí

zámek, zámecká jídelna

Eben Trio

Eben Trio
Roman Patočka / housle
Jiří Bárta / violoncello
Terezie Fialová / klavír

 

Program:
Josef Suk
Elegie op. 23 (1902, ar. pro klavírní trio)

Aleš Březina
Kawasakiho růže (suita)

Leoš Janáček
Sonáta pro housle a klavír (ar. pro violoncello a klavír J. Bárta)

Petr Eben
Klavírní trio

 

Hned tři ze čtyř čísel tohoto koncertu jsou transkripcemi skladeb vzniklých původně pro jiné obsazení nebo pro jiný účel. Sukova Elegie op. 23 s podtitulem „pod dojmem Zeyerova Vyšehradu“ vznikla rok po smrti tohoto spisovatele jako úvod k živému obrazu původně pro sólové housle a violoncello s doprovodem smyčců, harmonia a harfy. Později ji Suk sám upravil pro daleko praktičtější obsazení klavírního tria. Březinova Kawasakiho růže je suitou z autorovy hudby ke třem komorním filmům Jana Hřebejka, vytvořenou nejprve na objednávku Guarneri tria Prague (1. věta) a později dopracovanou pro Dvořákovo trio. Janáčkovu oblíbenou Sonátu pro housle a klavír si pro violoncello upravil člen souboru Eben Trio Jiří Bárta, který byl svého času také jedním ze tří interpretů světové premiéry Klavírního tria Petra Ebena, v níž se autor, známý spíše jako brilantní varhaník a improvizátor, ujal klavírního partu.

po 24/6

19.30

Náměšť nad Oslavou

zámek, zámecká knihovna

Jiří Rožeň, Pavel Voráček / klavír, Victoria Khoroshunova / soprán


Jiří Rožeň / klavír
Pavel Voráček / klavír
Victoria Khoroshunova / soprán

 

Program:
Gustav Mahler
Symfonie č. 4, 4. věta „Das himmlische Leben“
Symfonie č. 5, 4. věta Adagietto

Bedřich Smetana
Richard III. op. 11

Antonín Dvořák
Vodník op. 107

 

Mladý a mezinárodně již velmi úspěšný dirigent Jiří Rožeň se zapojí do letošního tematického podokruhu dirigentů vystupujících jako instrumentalisté. Spolu s klavíristou Pavlem Voráčkem přednesou čtyřručně symfonické básně Richard III. Bedřicha Smetany a Vodník Antonína Dvořáka a dvě skladby Gustava Mahlera: jednak slavné Adagietto ze Symfonie č. 5 a se sopranistkou Victorií Khoroshunovou 4. větu Mahlerovy Symfonie č. 4, s názvem Das himmlische Leben.

út 25/6

19.00

Praha

kostel sv. Šimona a Judy

Huelgas Ensemble, Paul van Nevel

Huelgas Ensemble
cantus: Nadia Lavoyer, Malwine Nicolaus, Hannah Ely, Tessa Roos
tenor: Paul Bentley-Angell, Loïc Paulin, Ozan Karagöz, Daniel Thomson, Tom Phillips
baryton: Hidde Kleikamp, Frederik Sjollema
bas: Tim Scott Whiteley

Paul van Nevel / umělecký vedoucí

 

Program:

Jean l’Héritier
Locutus est Dominus : motet à 9

Jean Larchier
Petit cueur franc : chanson à 8

Cipriano de Rore
Calami sonum ferentes : humanistisch motet à 4

Johannes Symonis Hasprois
Ma douce amour : virelai à 3

Antoine de Févin
Lamentatio in coena Domini, primo lectio  à 4

Jean Mouton
Qui ne regrettoit le gentil Févin : chanson à 4 op de dood van Févin

Orlandus Lassus
Mais qui pourrait être celui ? : Burlesque à 4 & 6

Giaches de Wert
Vox in Rama : motet à 5

Claude Le Jeune
Cigne je suis de candeur : chanson à 3 & 5

 

Legendární vlámský vokální Huelgas Ensemble přednese výběr ze skvostů renesanční franko-vlámské polyfonie, k jejichž nejznámějším autorům patří Cipriano de Rore, Jean Mouton, Claude De Jeune, Giaches de Wert či proslulý Orlandus Lassus.
Koncert konaný ve spolupráci s Alamire Foundation a Vlámským zastoupením v ČR je příspěvkem k oslavám 30. výročí zahájení diplomatických vztahů mezi Vlámskem a Českou republikou a zároveň prologem 30. ročníku našeho festivalu, který bude věnovaný staré hudbě se zvláštním zaměřením na fenomén vlámské renesanční polyfonie.

Koncert pořádá MHF Concentus Moraviae a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

st 26/6

19.30

Ivančice

Besední dům

Anna Paulová / klarinet, Martin Kasík / klavír

Anna Paulová / klarinet
Martin Kasík / klavír

 

Program:
Zdeněk Fibich
Selanka (Idyla) op. 16 (ar. pro klarinet a klavír)

Leoš Janáček
Sonáta pro klarinet a klavír (ar. Shirley Brill)

Bohuslav Martinů
Sonatina pro klarinet a klavír H 356

Klement Slavický
Tři skladby pro klavír

Karel Husa
Three Studies pro sólový klarinet

Viktor Kalabis
Suita pro klarinet a klavír op. 55

 

Klarinet je bezesporu nejvíce univerzální ze všech dechových nástrojů. V hluboké poloze je jeho zvuk sametově hladivý, v poloze střední umí úchvatně zpívat a v té nejvyšší se svým pronikavým zvukem prosadí i proti celému orchestru. Není proto divu, že si klarinetisté s oblibou upravují díla původně vzniklá pro jiné nástroje, a to především pro nástroje smyčcové, jejichž repertoár je nejbohatší. Do této kategorie spadá Houslová sonáta Leoše Janáčka. Fibichova Selanka je opačný případ, protože vznikla pro klarinet a klavír, resp. orchestr, a housle jsou v ní pouze variantním nástrojem. V 19. století se klarinet jako nástroj vyzpívávající touhu a evokující přírodu stal oblíbeným nástrojem romantiků. Jeho naprostý rozkvět pak nastal zejména ve 20. století, ze kterého na dnešním koncertu zazní původní skladby Bohuslava Martinů, Klementa Slavického, Viktora Kalabise a Karla Husy.

čt 27/6

19.30

Moravský Krumlov

Slovanská epopej

Sukovo kvarteto

Sukovo kvarteto
Daniel Matejča, Natálie Toperczerová / housle
Bohumil Bondarenko / viola
Jakub William Gráf / violoncello

 

Program:
Bedřich Smetana
Dalibor, směs pro smyčcový kvartet (ar. Josef Žemla)
Smyčcový kvartet č. 2 d moll

Josef Suk
Smyčcový kvartet č. 1 op. 11

 

Jedním z velkých jubilantů Roku české hudby 2024 je skladatel a houslista Josef Suk, který by letos oslavil 150. narozeniny. Sukově symfonické tvorbě se teprve v poslední době začíná dostávat pozornosti, kterou si bezesporu zaslouží. Jeho monumentální symfonické skladby se dostávají na repertoár velkých světových orchestrů a špičkových dirigentů, a čím dál tím více etablují svého autora jako naprosto svébytný hlas v evropské hudbě konce 19. a první třetiny 20. století. Sukova komorní tvorba byla naproti tomu hrána s větší pravidelností, jakkoliv především ve skladatelově vlasti. Jednou ze dvou ústředních skladeb tohoto koncertu je Sukův kvartet č. 1 B dur op. 11 (1896), rozsáhlé dílo skladatelova mládí (bylo mu teprve 22 let) definitivně stvrzující Sukovu pověst nejvýraznějšího talentu kompoziční třídy Antonína Dvořáka, u kterého studoval v letech 1891-2. Druhou ústřední skladbou večera je Smetanův Smyčcový kvartet č. 2 d moll, stojící neprávem trochu ve stínu svého slavnějšího předchůdce. Skutečnost, že nemá tak atraktivní název, jako č. 1 Z mého života možná trochu maskuje, že je dílem stejně autobiografickým a stejně velkolepým.
Drobným příležitostným příspěvkem k tématu metamorfóz je dnes prakticky neznámé potpourri ze Smetanovy opery Dalibor v úpravě Josefa Žemly pro smyčcové kvarteto. Podobné směsky představovaly nejjednodušší a nejúčinnější formu šíření oper 19. století mezi měšťanskou společností; ostatně jednu takovou vytvořil i sám Smetana a určil ho sólovému klavíru. Dnes působí podobné nenáročné úpravy spíše již jen jako doklad jedné z podob hudebního života před vznikem záznamu hudebních produkcí.

st 10/7

19.00

Brno

Besední dům

Magdalena Kožená / mezzosoprán, Kirill Gerstein / klavír

Slavnostní závěrečný koncert

Magdalena Kožená / mezzosoprán
Kirill Gerstein / klavír

 

Program:
Leoš Janáček
Výběr písní z Moravské lidové poesie v písních

Hugo Wolf
Mörike-Lieder / Písně na Morikeho (výběr)

Sergej Rachmaninov
Šest písní op. 38

Arnold Schönberg
Brettl-Lieder / Kabaretní písně